Prinášame Vám rozhovor s naším inštruktorom nordic runningu aj nordic walkingu, Petrom Sivákom:

Prečo si sa Peter rozhodol viesť hodiny nordic running (beh s palicami, v skratke NR)?

Keďze som absolvent FTVŠ s trénerskou špecializáciou atletika (atletiku som robil aktívne, som niekoľkonásobný  majster SR v behoch na stredné trate) a súčasne aj akreditovaným inštruktorom nordic walkingu (SNWA), bolo prirodzené obe aktivity skĺbiť. Vždy ma lákalo vyskúšať beh s paličkami, preto som sa dal aj na nordic running (NR) a jeho samotnú výučbu. Musím povedať, že ma NR chytil, preto ho praktizujem aj so svojimi bežeckými zverencami, hobby bežcami, ako vhodný tréningový doplnok. Aj pre niektorých nordic walkerov môže byť po získaní určitej kondície prirodzené, že ich to láka aj pobehnúť s paličkami, tak prečo neskúsiť NR.

Pre koho je NR vhodný?

NR je vhodný skoro pre všetkých , kto má primeranú kondíciu zvládnuť krátky beh, je vhodný z viacero aspektov. Pri behu s paličkami na rozdiel od jednoduchého behu viac zapájate svalové partie hornej časti tela. Pri správnej technike vám paličky aj odľahčujú záťaž na kĺby a svaly dolných končatín. NR zlepšuje aj techniku pohybu horných končatín, paličky nútia bežca k predo zadnému pohybu paží.

Prečo je vhodné behať s palicami?

Beh s paličkami je vhodným doplnkom pre začínajúcich bežcov, aktívnych hobby bežcov, ale aj vrcholových športovcov. Pri NR sa vám zvyšuje kondícia, šetríte pohybový aparát, čiže je vhodné zapojiť NR napr. po zranení, keďže paličky nám slúžia aj ako opora na odľahčenie kĺbov a svalov. …a určite aj pre spestrenie tréningov…

 

Líši sa technika NR od behu bez palíc?

Áno, technika NR sa líši od behu bez palíc, aj keď sa jej chceme pri behu s paličkami čo najviac priblížiť. Ako som už spomenul najväčší rozdiel je v pohybe hornej časti tela. My sme pri učení NR vypracovali metodiku dvoch štýlov, jeden je rýchlejší/náročnejší na prácu hornej polovice tela a druhý pomalší, ale šetrnejší ku kĺbom a svalom dolnej polovice tela. Pri oboch technikách sú potrebné rozdielne výšky palíc, teda upraviteľné na dĺžku. Treba vyskúšať oba.

Vychádza technika NR z nordic walkingu?

Správna technika nordic walkingu pomáha ľahšie zvládnuť prácu rúk pri NR. Pri NR sa snažíme dodržiavať čo najviac zdravotných benefitov z NW, veľmi dôležité je maximálne dodržiavať aktívne držanie tela, najmä chrbtice aj pri samotnom behu s paličkami. Samozrejme samotný beh má inú biomechaniku pohybu tela ako chôdza, rýchlejší pohyb končatín, letová fáza pohybu, atď.

Ak nie som bežec ani nordic walker, môžem kurz NR absolvovať? Čo ak nebudem vládať?

Určite áno. Kurz NR je určený pre všetkých ako je uvedené vyššie (kto má primeranú kondíciu zvládnuť krátky beh). Netreba sa báť, robíme častejšie krátke prestávky, sme na jednom mieste, čiže každý si môže zvoliť vlastné tempo pri nácviku. Samozrejme paličky na NR Vám radi zapožičiame.

Ďakujeme za rozhovor a želáme veľa spokojných nordic walkerov, nordic runnerov aj bežcov 🙂

Viac o našej novinke, behu s palicami, sa dozviete tu.

Neváhajte a vyskúšajte si tento zdravý šport!